torsdag 24 juli 2014

Sjätte söndagen efter Heliga Trefaldighets dag - Några uppväckande påminnelser, som böra övertala den säkre syndaren till att förlika sig med Gud och sin nästa

Så förlika dig nu med Gud, och hav frid: därutav skall du hava mycket gott, är en förmaning som Elifas av Teman, styrd av arga begrepp om orsaken till Jobs belägenhet, giver denne prövade Guds tjänare (Job. 22:21). Job hade redan förlikat sig med Gud, ty han har det vittnesbördet av Herren själv, att han var from och rättfärdig, gudfruktig och flydde det onda. Det var alltså överflödigt att uppmuntra honom till den förlikning med Gud, som sker i syndarens första bättring.

Annars är likväl förmaningen god. Ja, jag binder dem å Herrens vägnar å varje oomvänd syndares hjärta i dag. Jag ropar i Jesu namn till den obotfärdiga själen. Jag ropar, och du skall minnas det en gång på Kristi sista dag, att jag har trofast varnat dig. Jag ropar, och om du icke är liknöjd om en själ som har kostat Jesu blod, så lyder du nu förmaningen: Så förlika dig nu med Gud.

Du har länge nog varit en Guds fiende. Länge nog har du hatat den Guden, som aldrig hatade dig; utan har älskat dig långt förr än världens grundvalar lades. Håll nu upp på denna söndagen. Håll upp att synda, och begynn att bättra dig. Håll upp med din vandring på den breda vägen, och begynn att gå in genom bättringens trånga port. Så förlika dig nu med Gud, och hav frid. Och om du går in i denna förlikningen, så skall du visst icke ångra dig i dina sista stunder; du skall icke ångra dig när du en gång kommer inför Guds dom; nej, härav skall du hava mycket gott, mycket gott i tiden, och obeskrivligt mera gott i en salig evighet!

Ack, om ditt hjärta bleve nu så rört av den helige Ande, att du på denna nådedagen stannade i detta saliga beslut: Hädanefter skall jag förlika mig med Gud. Amen. Fader vår...

EVANGELIUM, Matt. 5:20-26

I anledning av detta evangeliet föreställa vi nu:

Några uppväckande påminnelser, som böra övertala den säkre syndaren till att förlika sig med Gud och sin nästa.

Jag lovar att giva uppväckande påminnelser i dag. Uppväckande skola vi giva. Gud give, att du som i synden sover, ville vakna, när du hörer dem! Gud give ditt samvete bleve så vaket, ditt hjärta så slaget, och hela din själ så förödmjukad, rörd och förkrossad, att du aldrig en enda dag längre kunde leva i hårdhet mot din Gud, eller i oförsonlighet emot din nästa!

Syndare, förlika dig med Gud och din nästa

1) ty fiendskap till Gud och arghet emot din nästa göra alla dina gudaktighets-övningar misshagliga för Herranom.

(forts.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar