tisdag 3 juni 2014

Sjätte söndagen efter påsk - Trogna Kristi tjänares och bekännares rena nit

Kom med mig, och se mitt nit om Herren. Jehu, konungen i Israel, var det verktyg, som Gud hade utsett att hos sitt egendomsfolk utrota Baals avgudatjänst. Då han nu ville göra sitt första intåg i Samaria, tog han till sig den fromme Jonadab, Rehabs son, och sade till honom: Är ditt hjärta rätt såsom mitt hjärta med ditt hjärta? Och han räckte honom sin hand och lät honom sitta när sig på vagnen och sade: Kom med mig, och se mitt nit om Herren (2 Kon. 10:16).

Ehuru hans företrädare Joram gjort redan en god början med förstörandet av Baalsstoden, som hans fader Ahab hade låtit göra, hade dock hans moder Isebel icke haft rast eller vila att stadga och bibehålla avgudatjänsten, vartill hennes lättfärdiga leverne förnämligast bidrog. Därför lät nu Herren till konung smörja Jehu, som lät ombringa Isebel med alla Baals profeter.

(forts).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar